ЛIЁНСКIЯ ПАЯСЫ Ў ЗБОРАХ МIНСКIХ МУЗЕЯЎ

Кунтушовыя паясы другой паловы XVIII – пачатку XIX стст. i асаблiва слуцкiя кунтушовыя паясы спецыяльна прадстаўляць не трэба: яны даўно сталi хрэстаматыйнымi творамi ў гiсторыi беларускага мастацтва.

Але “хрэстаматыйнасць”, на жаль, не падразумявае адначасова i дасканалай вывучанасцi. I вельмi многiя мастацкiя тканiны з беларускiх музейных калекцый па сённяшнi дзень ставяць перад даследчыкамi нашмат болей пытанняў, чым даюць адказаў.

Да нядаўняга часу адной з найбольш таямнiчых груп кунтушовых паясоў былi тканiны, сiгнатаваныя меткамi ў выглядзе ляжачых лiтар FS. Гэта сiгнатура знаходзiцца ў вертыкальных шлячках-бардзюрах i размяшчаецца амаль што ў самых вуглах пояса (з аднаго боку ў прамым, з другога – у люстэркавым выяўленнi). Лiтары займаюць практычна ўсю шырыню шлячка.

Кунтушовы пояс

На працягу вывучэння паясоў з такiмi меткамi даследчыкамi было выказана некалькi меркаванняў аб магчымым месцы iх вытворчасцi. Напрыклад, Л.I. Якунiна ў манаграфii “Слуцкiя паясы” ўказвае на iх слуцкае паходжанне, тлумачачы лiтары FS як скарачэнне слоў FECIT SLUCIAE.1       Э. Свейкоўскi прыпiсваў паясы з такой сiгнатурай да вырабаў кабылкаўскай мануфактуры, атаесамляючы лiтары FS з iнiцыяламi Стэфана Фiльс’яна, на чале якога персiярня працавала ў 1787–1791 гг.2 Т. Манькоўскi звязаў лiтары FS з iнiцыяламi iншага знакамiтага майстра – французскага ткача Францыска Селiмана3, якi ў 1774– 1778 гг. працаваў на гродзенскай Каралеўскай мануфактуры, у 1781– 1787 гг. – на мануфактуры ў Кабылцы, у 1789– 1791 гг. – у Лiпкове, а ў 1791–1800 гг. – у Корцы4.  Т. Крушыньскi, не прапануючы дыфiнiцыi лiтар, выказаў меркаванне пра замежнае, французскае паходжанне тканiн, адзначаных меткамi FS, указаўшы на iх iстотныя адрозненнi ад паясоў, вырабленых на персiярнях Рэчы Паспалiтай, i ў тэхналогii ткацтва, i ў гатунку злотнай нiткi, i ў каларыстычным ладзе.

Пра бытаванне ў Рэчы Паспалiтай у канцы XVIII ст. кунтушовых паясоў заходнееўрапейскай вытворчасцi вядома даўно. Е. Кiтовiч згадвае пра iх у сваiм “Opise obyczajόw i zwyczajόw za panowania Augusta III…”, яны прыгадваюцца ў iнвентарах шляхецкiх маёнткаў. А канчаткова факт вытворчасцi кунтушовых паясоў на тэкстыльнай мануфактуры Лiёна быў пацверджаны ў пачатку XX ст., калi французскi гiсторык Л. Фурнье прадставiў архiўныя матэрыялы, паводле якiх у другой палове XVIII ст. майстр П’ер-Тусэн Дэшазэль здзяйсняў на лiёнскай тэкстыльнай мануфактуры Гiйо i Жэрмэна (дзе спачатку працаваў як мастак, а з 1785 г. стаў кампаньёнам прадпрыемства) вытворчасць паясоў па ўзору ўсходнiх для далейшай адпраўкi ў Рэч Паспалiтую5.

Кунтушовы пояс

У апошнiх дзесяцiгоддзях XVIII ст. попыт на кунтушовыя паясы ў Рэчы Паспалiтай быў надзвычай вялiкiм, вырабы мясцовых мануфактур былi не ў стане яго забяспечыць. I купцы з Рэчы Паспалiтай размяшчаюць заказы на iх выкананне на замежных мануфактурах.

Вядома, што такiя заказы выконвалiся лiёнскай мануфактурай аж да 1793 г. – часу Вялiкай французкай рэвалюцыi. А таксама, што адным з заказчыкаў быў Пасхалiс Якубовiч – уладальнiк лiпкоўскай персiярнi (працавала ў 1787 – 1794 гг.6), якi прадставiў у Лiён у якасцi ўзораў для вырабаў паясы ўсходняй, слуцкай i лiпкоўскай вытворчасцi.

У 1972 г. французскi прадпрымальнiк Франсуа Верзье знайшоў у архiве шаўковай фабрыкi кампанii “PRELLE”, якую ўзначальваў i якая з’яўляецца прамой спадкаемцай мануфактуры Гiйо, Жэрмэна i Дэшазэля XVIII ст., чатыры тамы ўзораў арнаментацыi тканiн (усяго 139 узораў), што вырабляла лiёнская ткацкая мануфактура ў XVIII ст.

М. Ташыцка, вывучыўшы гэтыя ўзоры, вылучыла сярод iх шэсць дэкаратыўных тыпаў, класiфiкацыя якiх была зроблена паводле арнаменту канцоў паясоў:

-  з матывамi  слуцкiх паясоў;

-  з матывамi лiпкоўскiх паясоў;

-  з матывамi букетаў, аб’яднаных з элементамi садова-паркавай архiтэктуры;

-  з матывамi геаметрычна стылiзаваных кветкавых галiнак;

-  з матывамi ўсходнiх паясоў;

-  з матывамi, уласцiвымi французскаму стылёваму мастацтву7.

На ўзорах першых трох тыпаў, як правiла, прысутнiчае метка ў выглядзе ляжачых лiтар FS. Такiм чынам, было знойдзена пацверджанне, што на лiёнскай мануфактуры ў значнай колькасцi выраблялiся кунтушовыя паясы, многiя з якiх сiгнацiравалiся FS.

Кунтушовы пояс

У 1994 г. Нацыянальны музей у Кракаве выдаў каталог французскiх паясоў са сваёй калекцыi за аўтарствам   М. Ташыцкай: Taszycka M. Pasy kontuszowe: Część 4: Pasy francuskie. – Kraków: Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, 1994. – 176 s.

 Прыведзеныя ў iм фотаздымкi асобных лiёнскiх узораў, а таксама паясоў са збору кракаўскага музея сталi каштоўным матэрыялам для параўнання ў новым вывучэнні кунтушовых паясоў з музейных калекцый Беларусi.

На сённяшнi дзень у трох мiнскiх музеях – Нацыянальным мастацкiм музеi Рэспублiкi Беларусь, Нацыянальным музеi гiсторыi i культуры Беларусi i Музеi старажытнабеларускай культуры Iнстытута мастацтвазнаўства, этнаграфii i фальклору iмя К. Крапiвы Нацыянальнай Акадэмii навук Беларусі – выяўлены тры лiёнскiя паясы, адзначаныя меткамi FS. Цiкава, што яны належаць да розных, вызначаных М. Ташыцкай дэкаратыўных тыпаў.

Пояс з калекцыi НММ РБ8 належыць да першага тыпу, выяўленчым матывам якога ўласцiва выкарыстанне арнаментыкi кунтушовых паясоў слуцкай мануфактуры.

На яго канцах адлюстравана кампазiцыя “кiтайскiя воблачкi”. Гэта назва з’явiлася з асацыятыўнага падабенства хвалiстай стужкi, якая абкружае элiпсападобную кветкавую раслiну, да выцягнутага ланцужка купчастых воблакаў. Паясы з дэкорам канцоў такога кшталту асаблiва часта выраблялiся на слуцкай персiярнi ў 1767–1780 гг., калi мануфактуру ўзначальваў (i з 1776 г. арэндаваў) Ян Маджарскi. Цёмна-сiняе поле сярэднiка лiёнскага пояса заткана залацiста-жоўтымi кружкамi, якiя выразна кампануюцца ў рады. Кружкi кожнага рада чаргуюцца з полем памiж кружкамi суседнiх радоў у шахматным парадку.

У каталогу паясоў Нацыянальнага музея ў Кракаве прыведзены здымак ўзору з аналагiчным дэкорам канца i меткай FS, дзве тканiны маюць тое ж самае дэкаратыўнае вырашэнне канцоў: MNK XIX-2397 (з сiгнатурай FS) i MNK XIX-2319 (з меткай PI). Пояс з iнвентарным нумарам MNK XIX-2494 (з сiгнатурай FS), з’яўляецца поўным аналагам тканiне з калекцыi НММ РБ.

Пояс са збору МСБК IМЭФ iмя К. Крапiвы НАН Беларусі9 належыць да тыпу паясоў з матывамi букетаў, аб’яднаных з элементамi садова-паркавай архiтэктуры. Дэкаратыўная кампазiцыя канца ўтвараецца двукратным паўторам выявы букета, пастаўленага ў вазу, якая аддалена нагадвае антычную амфару. Букет складзены з разнастайных кветак, сярод якiх цэнтральная – самая вялiкая i высокая, а астатнiя меншыя за яе ў тры-пяць разоў. Дэкор сярэднiка мае модульную пабудову з дзвюх палос. Першая заткана рамбавiдным арнаментам з дзесяцiпялёсткавай кветачкай у цэнтры кожнай геаметрычнай формы, другая – раслiнным, у выглядзе кветак, злучаных разам стылiзаваным лiсцем-стужкай. Паловы першых палос кожнага модуля адрозніваюцца колерам, у другiх палосах кожнага модуля адбываецца чаргаванне колеру кветак адносна папярэдняга модуля.

У каталогу паясоў М. Ташыцкай змешчаны пояс з iдэнтычным тканiне са збору МСБК арнаментальна-каларыстычным вырашэннем – MNK XIX-2335 (з меткай FS).

Пояс з калекцыi НМГ I КБ10 належыць да тыпу тканiн з матывамi лiпкоўскiх паясоў. На жаль, у каталогу французскiх паясоў Нацыянальнага музея ў Кракаве аналагаў яму няма. Тым не менш, дэкаратыўнае вырашэнне яго канцоў (у выглядзе раслiны з пышным суквеццем з мноства дробных пяцiпялёсткавых кветак i доўгiм вузкiм лiсцем)  i сярэднiка (утвораны рытмiчным чаргаваннем чатырох палос, якiя складаюць модуль: першая – шырокая, з “гарошкавай” акантоўкай i выявамi кветак, злучаных мiж сабою стужкападобнай лiнiяй; другая i чацвёртая – вузкiя, з выявамi дробных чатырохпялёсткавых кветак, злучаных хвалепадобнай лiнiяй; трэцяя – шырокая, з “гарошкавай” акантоўкай, запоўненая геаметрычным арнаментам з рамбiчнымi формамi, упiсанымi ў авал) мае шмат паралеляў з уласна вырабамi лiпкоўскай персiярнi, i ў прыватнасцi, з паясамi з калекцыi Нацыянальнага мазея ў Варшаве: SZT 599 MNW (156595 MNW) – з сiгнатурай Pascha/lis, SZT 558 MNW (156586 MNW) – з сiгнатурай Pascha/lis, SZT 740 MNW (233096 MNW) – з меткай-выявай баранчыка i лiтарамi PI, SZT 734 MNW (231675 MNW) – з меткай-выявай баранчыка i лiтарамi PI.

 

1 Якунiна Л.I. Слуцкiя паясы. – Мiнск: Выдавецтва Акадэмii Навук Беларусi, 1960. – С. 41.

2 Swieykowski E. Zarys artystycznego rozwoju tkactwa i haftarstwa obiasniony zabytkami Muzeum Narodowego w Krakowie. – Krakόw: Wydawnictwo  Muzeum  Narodowedo. Czcionkami drukarni“Czasu”, 1906. – S. 153-154.

3 Mankowski T. Polskie tkaniny i hafty XVI–XVIII wieku. – Wrocław: Zaklad imienia Ossolinskich, 1954. – S. 106–107.

4 Chruszczyńska J. Pasy kontuszowe z polskich manufaktur i pracowni w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. – Warszawa:  AVO, 1995. – S. 332.

5 Taszycka M. Pasy kontuszowe: Część 4: Pasy francuskie. – Krakόw: Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, 1994. – S. 7, 12, 8.

6 Chruszczyńska J. Pasy kontuszowe… – S. 297, 320–321.

7 Taszycka M. Pasy kontuszowe… – S. 13.

8 КП 9945, БП 184, 388х30 см, паступiў у калекцыю музея з касцёла     г/п Лужкi Мiёрскага раёна Вiцебскай вобласцi, адкуль быў вывезены падчас экспедыцыi 1964 г. Апублiкаваны ў: Дзяржаўны мастацкi музей БССР. Жывапiс. Графiка. Скульптура. Прыкладное мастацтва /Пад рэд. Ю.А. Карачуна. – Мiнск: “Беларусь”. 1979. – Іл. 189.

9 КП-6915, 352х35 см, падораны ў калекцыю МСБК у 1989 г. Анджэем Цеханавецкiм (Лондан). Апублiкаваны ў: Музей старажытнабеларускай культуры. Альбом / Укладальнiк А.А. Ярашэвiч. – Мiнск: “Беларусь”, 2004. – С. 202–203.

10 КП-5780, 390х35 см, паходзiць з даваеннага збору Беларускага дзяржаўнага музея; рээвакуiраваны з Германii; у 1958 г. перададзены ў калекцыю НМГ I КБ з Беларускага дзяржаўнага музея гiсторыi Вялiкай Айчыннай вайны.

 

Скварцова I.М.

друкуецца па матэрыялах “Паведамленні Нацыянальнага мастацкага музея Рэспублікі Беларусь”, выпуск 5, 2004. Мн., “Белпрынт”, 2007, стр. 143-147.

Пры выкарыстоўванні матэрыялаў спасылка на сайт і выданне АБАВЯЗКОВА

Падзеі
“Раство ў Ваньковічаў з майстар-класам па вырабе навагодніх цацак і 3D-паштовак
“Раство ў Ваньковічаў з майстар-класам па вырабе навагодніх цацак і 3D-паштовак

Музей Дом Ваньковічаў

Выбары Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь
Выбары Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь

Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь

Графік працы Мастацкага музея 10 снежня 2024 года
Графік працы Мастацкага музея 10 снежня 2024 года

Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь

Прэзентацыя фільма «Культурны код Марыі Ценішавай»
Прэзентацыя фільма «Культурны код Марыі Ценішавай»

Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь

частыя пытанні

Дзе я магу прыпаркаваць аўтамабіль?

Бліжэйшыя парковачныя месцы знаходзяцца ўздоўж вул. Карла Маркса (паркоўка платная)

Ці можна знаходзіцца ў музеі ў верхнім адзенні?

Правілы наведвання музея не прадугледжваюць наведванне экспазіцыі ў верхнім адзенні. Яго неабходна пакінуць у гардэробе.

З якімі рэчамі знаходзіцца ў музейных залах нельга?

Усе сумкі, заплечнікі і пакеты памерам больш за 30х40х20 см, а таксама, парасоны неабходна здаць у гардэроб ці пакінуць у камеры захоўвання. Бутэлькі з вадой праносіць на экспазіцыю нельга, піць ваду можна ў вестыбюлі ці музейным кафэ на першым паверсе.

Ці можна наведваць экспазіцыю музея з дзіцячай каляскай?

Так, мы рады наведвальнікам узроставай катэгорыі 0+. 

Ці ёсць зніжкі на набыццё ўваходнага білета для пенсіянераў?

Ільготы (зніжка 50% на ўваходныя білеты) для людзей пенсійнага ўзросту ў музеі прадугледжаны ў першы панядзелак кожнага месяца.

Якія ўмовы створаны для наведвання людзей з абмежаванымі магчымасцямі?

Для бесперашкоднага вывучэння экспазіцыі на верхніх паверхах у музеі ёсць спецыяльны пад’ёмнік. Калі ён неабходны для Вашага візіту ў музей, калі ласка, патэлефануйце адміністратару экскурсійнага бюро: +375 17 397 01 63,  +375 25 667 78 19.

У экспазіцыі новага корпуса знаходзяцца спецыяльныя карціны і скульптуры для тактыльнага вывучэння, абсталяваныя гукавым запісам з падрабязным апісаннем твораў.

Ці існуе ў музеі дзень бясплатнага наведвання?

Першы панядзелак месяца – дзень ільготнага наведвання (зніжка 50% на ўваходныя білеты).

Ці ёсць у музеі аўдыягід?

Паслуга аўдыягіда аплачваецца пры наведванні ў сувенірным кіёску музея. Аўдыягіды па пастаяннай экспазіцыі музея даступныя на беларускай, рускай, англійскай і кітайскай мовах.

Як мне трапіць на экскурсію?

У экскурсійным бюро адбываецца запіс арганізаваных груп ад пяці чалавек і індывідуальных экскурсій (груп да пяці чалавек).

Запісвацца неабходна як мінімум за тыдзень да меркаванага візіту па  тэлефонах: +375 17 397 01 63,  +375 25 667 78 19

У рамках акцый і спецыяльных мерапрыемстваў музей нярэдка наладжвае зборныя экскурсіі па ўваходным білеце ў музей.

  • 220030, Мінск
    вул. Леніна, 20

  • панядзелак, аўторак, серада, пятніца - нядзеля

    з 11:00 да 19:00

  • чацвер

    з 13:00 да 21:00

  • Каса і Музейная крама

  • панядзелак, аўторак, серада, пятніца - нядзеля

    з 11:00 да 18:30

  • чацвер

    з 13:00 да 20:30