Гісторыя аднаго слуцкага пояса

Золототканый шелк, бесценный по работе,

Он чернью серебра покрыт на обороте.

На обе стороны тот пояс одевали:

На праздник – золотой и черной – в дни печали...

Гэтыя радкі пісаў Адам Міцкевіч пра слуцкія паясы – выдатныя помнікі беларускай мастацкай культуры XVIII ст. Слуцкім паясам прысвечаны шматлікія навуковыя артыкулы і манаграфіі, якія дастаткова грунтоўна разглядаюць разнастайныя пытанні, звязаныя як з гісторыяй іх вытворчасці, так і з вывучэннем іх мастацкіх асаблівасцей. Але чым больш глыбокімі становяцца нашы веды пра слуцкую персіярню і яе вырабы, тым больш новых пытанняў узнікае.

Адной з падстаў напісання дадзенага артыкула стала праца аўтара разам з калегамі з Нацыянальнага музея гісторыі і культуры Беларусі (далей – НМГіКБ) над каталогам выстаўкі “Слуцкія паясы” (праходзіла з 29 верасня 2005 г. да 31 студзеня 2006 г. у Нацыянальным музеі гісторыі і культуры Беларусі), выданне якога павінна стаць лагічным завяршэннем выставачнага праекта. Сярод паясоў і фрагментаў, што экспанаваліся на выстаўцы і павінны былі ўвайсці ў каталог, пільную ўвагу прыцягнула частка пояса з фондаў НМГіКБ, інвентарны нумар КП 31592/5 Т 38. Гэта фрагмент слуцкага пояса адметнага дэкаратыўнага тыпу, такіх да нашых дзён збераглося толькі некалькі адзінак.

Як вядома, за час дзейнасці прадпрыемства ў Слуцку былі распрацаваны самабытныя варыянты дэкору кунтушовых паясоў.

Сем асноўных тыпаў арнаментацыі “галоў” – канцоў паясоў, верагодней за ўсё, былі створаны Янам Маджарскім паміж 1758 – 1770-мі гг. Яны практычна нязменнымі выкарыстоўвалiся на ўсiм працягу дзейнасцi слуцкай мануфактуры. Іх сучасныя асацыятыўныя назвы – “карумфіль”, “сухарык”, “кітайскія воблачкі”, “валошка”, “букет”, “уквечаныя пні” і “вянкова-медальённы” тып, утварыліся дзякуючы дамінуючаму адлюстраванню тых ці іншых кветкава-раслінных матываў на канцах [1]. Усе тыпы арнаментацыі яскрава падзяляюцца на тры групы:

  • распрацаваныя пад моцным уплывам дэкору ўсходніх, найперш, турэцкіх стамбульскіх і персідскіх кашанскіх паясоў: “карумфіль”, “сухарык”, “кітайскія воблачкі”, “вянкова-медальённы” тып;
  • распрацаваныя з шырокім выкарыстаннем элементаў з заходнееўрапейскага барочнага ці класіцыстычнага мастацтва: “букет”;
  • тыпы, якія з’яўляюцца цалкам арыгінальнай аўтарскай распрацоўкай мастакоў слуцкай персіярні: “валошка”, “уквечаныя пні”.

У той жа час Ян Маджарскі распачаў, а 1780-х – пачатку 1800-х гг. Лявон Маджарскі прадоўжыў стварэнне на аснове арнаментацыi сярэднiкаў усходнiх паясоў уласных варыянтаў iх дэкарыроўкi: ад лаканiчных, графiчных i нешматколерных да разнастайных, шматдэталёвых i палiхромных. У залежнасцi ад узроўню пераасэнсавання ўсходнiх першаўзораў усе кампазiцыi сярэднiкаў, распрацаваныя Маджарскiмi, падзяляюцца на дзве групы:

– кампазiцыi або амаль цалкам запазычаныя з усходнiх тканiн, або ў іх унесены вельмi нязначныя змены (напрыклад, аздоба ў выглядзе так званай “карпавай лускi” – вельмi распаўсюджаны дэкор сярэднiкаў персiдскiх паясоў – была злёгку пераасэнсавана праз павелічэнне памераў “лускавiнак” i кампаноўку ўнутр кожнай з iх маленькай стылiзаванай кветачкі або трохлiснiка, ці мастакі крыху ўскладнілі традыцыйную турэцкую кампазiцыю, утвораную папярочнымi палосамi роўнай таўшчынi i кантрастных колераў, акцэнтаваўшы канцы цёмных палос светлымi ромбамi i трохкутнiкамi, размешчанымi папераменна);

– дэкаратыўныя рапорты сярэднiка з моцнай трансфармацыяй усходнiх першаўзораў, або цалкам арыгінальныя (сюды адносiцца, напрыклад, складаная сiстэма аздобы сярэднiка палосамi рознай шырынi i колераў, гладкiх i запоўненых геаметрычнымi i раслiннымi ўзорамi ў выглядзе хвалiстых лiнiй, зорак-васьмiкутнiкаў, квадратаў, ромбаў i паўкружжаў, доўгага, злёгку выгнутага лiсця, якое нагадвае вербавае, кветак шыпшыны i валошкi, перавiтых буйным зубчатым або дробным кроплепадобным лiсцем, раслiннай вязi i iнш., або арнаментальная кампазiцыя, утвораная пластычнымi, выгнутымi ў розныя бакi цёмнымi стужкамi, якiя сваiмi сiлуэтамi нагадваюць арабскiя пiсьмёны).

Сярод шматлікіх і разнастайных слуцкіх паясоў і іх фрагментаў, што зберагліся да нашых дзён у музейных зборах і прыватных калекцыях розных краін, безумоўна, асаблівую цікавасць для вывучэння прадстаўляюць тыя, што злучаюць адметныя, цалкам уласна слуцкія дэкаратыўныя рашэнні і канцоў і сярэдніка, бо менавіта яны найбольш яскрава сведчаць пра ўласцiвасць слуцкiм паясам самабытнай мастацкай мовы.

Фрагмент пояса з калекцыі НМГіКБ (інвентарны нумар КП 31592/5 Т 38) з’яўляецца менавіта такім: з кампазіцыяй “уквечаныя пні” на канцах і “сярэднікам”, арнаментаваным цёмнымі стужкамі, якія сваімі сілуэтамі аддалена падобныя да арабскай вязі.

Да гэтага моманту аўтар мела магчымасць толькі аднойчы непасрэдна працаваць з часткамі пояса такога ж дэкаратыўнага вырашэння. Гэта былі фрагменты пояса, ушытыя ў арнат, з калекцыi Нацыянальнага мастацкага музея Рэспублікі Беларусь (КП 17291, Т 105). У пярэднім баку арната знаходзіцца фрагмент (73х28 см), які ўключае “галаву” і частку сярэдніка пояса, у тыльным баку – фрагмент толькі сярэдніка (119х28 см).

Але фрагменты пояса з арната не маюць метак персіярні (хутчэй за ўсё, частка ніжняга шлячка канца пояса, дзе павінна была размяшчацца сігнатура, была адрэзана ў час пашыву арната), у той час як на фрагменце пояса са збору НМГіКБ яна збераглася: SŁUCK.

Дадзеная метка – не толькі бясспрэчнае сведчанне прыналежнасці пояса да вырабаў слуцкай персіярні, але і вызначальнік даціроўкі яго стварэння [2]. Як вядома, такая сігнатура ткалася на паясах у 1760–1776 гг. – ад моманту, калі слуцкая персіярня фактычна наноў распачала сваю дзейнасць пад кіраўніцтвам Яна Маджарскага, і да часу, калі прадпрыемства было перададзена майстру ў арэнду.

Трэба таксама зазначыць, што фрагменты пояса з арната ў дакументах НММ РБ былі вызначаны як “вырабленыя невядомай мануфактурай”, і таму частка пояса з фондаў НМГіКБ з меткай “SŁUCK” станавілася адным з выдатных аргументаў у працэсе атрыбуцыі частак пояса з арната.

Але, пэўна, самым нечаканым адкрыццём пад час работы з фрагментам пояса з калекцыі НМГіКБ і звязанымі з ім дакументамі было ўказанне месца, адкуль дадзеная тканіна была вывезена ў музейныя фонды пад час экспедыцыі ў 1972 г.: касцёл Яна Хрысціцеля ў в. Камаі Пастаўскага раёна Віцебскай вобласці [3].

Справа ў тым, што менавіта з гэтага ж касцёла пад час экспедыцыі 1979 г. супрацоўнікамі НММ РБ быў вывезены і вышэйзгаданы арнат з ушытымі ў цэнтральную частку фрагментамі слуцкага пояса.

Ужо на гэтым этапе вывучэння фрагментаў паясоў узнікла думка пра тое, што, магчыма, мы маем справу з часткамі аднаго слуцкага пояса, які быў разрэзаны на кавалкі. Дзве часткі былі ўшыты ў арнат, а трэцяя засталася і зберагалася ў касцёле, пакуль і арнат і фрагмент пояса не трапілі ў музейныя зборы. Ва ўсялякім разе, памеры шырыні ўсіх трох частак супадалі – 28 см, а падсумоўванне даўжынь трох частак – 323 см давала поўную даўжыню цэлага слуцкага пояса, якая можа вагацца прыкладна ад двух з паловай да чатырох метраў.

Наступнае вывучэнне тканін, якое ўключала не толькі ўважлівае сапастаўленне арнаментацыі, кампазіцыйнага рашэння і каларыстыкі, але і вымярэнне арнаментаваных і гладкіх частак фрагментаў паясоў, прамежкаў рытмічных чаргаванняў дэкору і інш. (вынікі вымярэнняў супадалі або іх адрозненні былі не істотнымі – 1–2 мм, што можна лёгка патлумачыць адрозненнем бытавання частак пояса), а таксама падлік колькасці нітак у перапляценнях аналагічных элементаў фрагментаў дазваляе сцвярджаць, што часткі пояса з арната (калекцыя НММ РБ) і частка пояса са збораў НМГіКБ з’яўляюцца часткамі аднаго пояса, які быў выкананы на слуцкай персіярні паміж 1760–1776 гг, волею лёсу трапіў у Камайскі касцёл Яна Хрысціцеля, магчыма, ахвяраваны кімсьці з прадстаўнікоў шляхецкіх родаў Войнаў ці Козелаў, на сродкі якіх якраз у канцы 1770-х гг. была прыбудавана капліца-алтар храма. Верагодней за ўсё, на пачатку XIX ст. пояс быў разрэзаны на часткі, а які лёс іх напаткаў, мы ўжо ведаем.

У заканчэнне хацелася б выказаць спадзяванне, што паясы і іх фрагменты з музейных збораў Беларусі адкрыюць яшчэ не адну сваю таямніцу.

 

1. Падрабязней глядзі: Скварцова, І.М. Да пытання аб несігнатурнай атрыбуцыі слуцкіх паясоў/ Ірына Мікалаеўна Скварцова // Паведамленні Нацыянальнага мастацкага музея Рэспублікі Беларусь. Выпуск 3. – Мінск: Беларускі дзяржаўны універсітэт культуры, 2001. С. 24–35.

2. Падрабязней глядзі: Chruszczynska J. Pasy kontuszowe z polskich manufaktur i pracowni w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie / J. Chruszczynska. – Warszawa: AVO, 1995. S. 303.

3. Касцёл Яна Хрысціцеля ў в. Камаі быў пабудаваны ў 1603–1606 гг. Янам Рудамінам-Дусяцкім (каля 1543 – 1621), войскім браслаўскім з 1600 г., дэпутатам Трыбунала Вялікага княства Літоўскага ў 1602, 1605 і 1615 гг. Акт фундацыі (1606) падпісаны і Янам Хаецкім. З 1643 г. пры касцёле існаваў шпіталь. У сярэдзіне XVII ст. касцёл згарэў, і пасля адбудовы быў асвечаны ў 1673 г. У 1778 г. на сродкі Войнаў і Козелаў у касцёле была прыбудавана капліца-алтар з крыптай.

Скварцова І.М.

друкуецца па матэрыялах “Паведамленні Нацыянальнага мастацкага музея Рэспублікі Беларусь”, выпуск 7. Мн., “Белпрынт”, 2008, стр. 102–108

Пры выкарыстоўванні матэрыялаў спасылка на сайт і выданне АБАВЯЗКОВА

Падзеі
“Раство ў Ваньковічаў з майстар-класам па вырабе навагодніх цацак і 3D-паштовак
“Раство ў Ваньковічаў з майстар-класам па вырабе навагодніх цацак і 3D-паштовак

Музей Дом Ваньковічаў

Выбары Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь
Выбары Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь

Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь

Графік працы Мастацкага музея 10 снежня 2024 года
Графік працы Мастацкага музея 10 снежня 2024 года

Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь

Прэзентацыя фільма «Культурны код Марыі Ценішавай»
Прэзентацыя фільма «Культурны код Марыі Ценішавай»

Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь

частыя пытанні

Дзе я магу прыпаркаваць аўтамабіль?

Бліжэйшыя парковачныя месцы знаходзяцца ўздоўж вул. Карла Маркса (паркоўка платная)

Ці можна знаходзіцца ў музеі ў верхнім адзенні?

Правілы наведвання музея не прадугледжваюць наведванне экспазіцыі ў верхнім адзенні. Яго неабходна пакінуць у гардэробе.

З якімі рэчамі знаходзіцца ў музейных залах нельга?

Усе сумкі, заплечнікі і пакеты памерам больш за 30х40х20 см, а таксама, парасоны неабходна здаць у гардэроб ці пакінуць у камеры захоўвання. Бутэлькі з вадой праносіць на экспазіцыю нельга, піць ваду можна ў вестыбюлі ці музейным кафэ на першым паверсе.

Ці можна наведваць экспазіцыю музея з дзіцячай каляскай?

Так, мы рады наведвальнікам узроставай катэгорыі 0+. 

Ці ёсць зніжкі на набыццё ўваходнага білета для пенсіянераў?

Ільготы (зніжка 50% на ўваходныя білеты) для людзей пенсійнага ўзросту ў музеі прадугледжаны ў першы панядзелак кожнага месяца.

Якія ўмовы створаны для наведвання людзей з абмежаванымі магчымасцямі?

Для бесперашкоднага вывучэння экспазіцыі на верхніх паверхах у музеі ёсць спецыяльны пад’ёмнік. Калі ён неабходны для Вашага візіту ў музей, калі ласка, патэлефануйце адміністратару экскурсійнага бюро: +375 17 397 01 63,  +375 25 667 78 19.

У экспазіцыі новага корпуса знаходзяцца спецыяльныя карціны і скульптуры для тактыльнага вывучэння, абсталяваныя гукавым запісам з падрабязным апісаннем твораў.

Ці існуе ў музеі дзень бясплатнага наведвання?

Першы панядзелак месяца – дзень ільготнага наведвання (зніжка 50% на ўваходныя білеты).

Ці ёсць у музеі аўдыягід?

Паслуга аўдыягіда аплачваецца пры наведванні ў сувенірным кіёску музея. Аўдыягіды па пастаяннай экспазіцыі музея даступныя на беларускай, рускай, англійскай і кітайскай мовах.

Як мне трапіць на экскурсію?

У экскурсійным бюро адбываецца запіс арганізаваных груп ад пяці чалавек і індывідуальных экскурсій (груп да пяці чалавек).

Запісвацца неабходна як мінімум за тыдзень да меркаванага візіту па  тэлефонах: +375 17 397 01 63,  +375 25 667 78 19

У рамках акцый і спецыяльных мерапрыемстваў музей нярэдка наладжвае зборныя экскурсіі па ўваходным білеце ў музей.

  • 220030, Мінск
    вул. Леніна, 20

  • панядзелак, аўторак, серада, пятніца - нядзеля

    з 11:00 да 19:00

  • чацвер

    з 13:00 да 21:00

  • Каса і Музейная крама

  • панядзелак, аўторак, серада, пятніца - нядзеля

    з 11:00 да 18:30

  • чацвер

    з 13:00 да 20:30