Невядомае аб вядомым. Пра што кажуць кветкі

Невядомае аб вядомым.  Пра што кажуць кветкі

Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь Галоўны корпус

З 9 верасня 2022 года ў Нацыянальным мастацкім музеі Рэспублікі Беларусь пачынае працаваць выстава “Невядомае аб вядомым. Пра што кажуць кветкі”. У экспазіцыі будуць прадстаўлены творы з фондаў музея, а таксама з карпаратыўнай калекцыі ААТ “Белгазпрамбанк”.

Мова сімвалаў заўсёды панавалаў мастацтве, а кветкам у ім адводзілася асаблівае месца. Калекцыя Нацыянальнага мастацкага музея Рэспублікі Беларусь уключае ў сябе нямала цікавых твораў, якія дапамагаюць прасачыць развіццё флорасімволікі і разгадаць метафарычную “мову кветак”, вядомую яшчэ з часоў Антычнасці. Амаль кожная кветка надзялялася ўласнай мовай, што была неаднолькавай для розных народаў і мянялася з цягам часу. У мастацтве шматзначнасць выявы кветкі надае кветкаваму матыву сэнсавую і эмацыянальную поліфанічнасць, філасофскую паглыбленасць.

Выстава “Невядомае аб вядомым. Пра што кажуць кветкі” дазваляе гледачу даведацца пра таемныя пасланні, зашыфраваныя ў творах выяўленчага і дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва. Экспазіцыя арганізавана пераважна такім чынам, каб склалася ўяўленне аб развіцці флорасімволікі ў розных краінах і культурах. Гісторыя сімволікі кветак бярэ свой пачатак у глыбокай старажытнасці. У Старажытнай Грэцыі, як і ў Старажытным Егіпце, звычай выкарыстання кветкавых упрыгожванняў падчас рэлігійных і свецкіх свят быў шырока распаўсюджаны. Пры гэтым кветкі выкарыстоўваліся не толькі для ўпрыгожвання, але і для выражэння пэўных эмоцый, пачуццяў, настрояў. Яны надзяляліся асаблівым сэнсам, сімвалізуючы вясну і юнацтва, сон, смерць і адраджэнне. Хуткаплыннасць жыцця бутонаў, іх далікатная прыгажосць і асаблівасці цвіцення знайшлі адлюстраванне ў шматлікіх міфах і легендах. Аднак сваё ўстойлівае значэнне прадстаўнікі флоры пачалі набываць у эпоху Сярэднявечча пад магутным уплывам хрысціянскай рэлігіі і царквы.

Прыгажосць навакольнага свету ў выглядзе складаных кветкавых кампазіцый з сімвалічным падтэкстам адлюстравана ў многіх карцінах, пачынаючы ад яркага ўзору фламандскага жывапісу XVII стагоддзя (Д. Сегерс (1590–1661), “Мадонна ў кветках”) і заканчваючы творамі мастакоў Парыжскай школы (М. Кікоін (1892–1968), П. Крэмень (1890–1981), В. Любіч (1896–1990), Ш. Царфін (1899/1900–1975) у XX стагоддзі.

Нярэдка мастакі дапаўнялі кветкавыя нацюрморты пладамі, дробнымі прадметамі, выявамі насякомых і жывёл. Гэтыя выявы адлюстроўвалі асноўную думку твора, падкрэсліваючы матыў завядання, грахоўнасці ўсяго зямнога. Існаваў асаблівы від нацюрморта Vanitas vanitatis (“Пустая марнасць”), які з’яўляецца алегорыяй хуткаплыннасці і тленнасці ўсяго зямнога, дзе кветкам адводзілася асаблівае месца (І. Б. Дрэхслер (1756–1811), “Нацюрморт з кветкамі і матылькамі” канец 1780-х – пачатак 1790-х).

Жывапіс “кветак і пладоў” займаў вядучае месца ў тэматычнай структуры рускага нацюрморта XVIII–XIX стагоддзяў. Прызнаным майстрам гэтага жанру з’яўляўся І. Ф. Хруцкі (1810–1885), чые працы прадстаўлены ў экспазіцыі другой залы (“Кветкі і фрукты”, 1839 і 1840).

Кветкі, чыё жыццё такое кароткае, а прыгажосць хуткаплынная, становяцца цудоўным аб’ектам для творчасці рускіх мастакоў у пачатку XX стагоддзя, калі адбываецца росквіт жанру нацюрморта. Сярод яго лепшых узораў – імпрэсіяністычныя па сваім паходжанні, але па-рознаму ўзбагачаныя новымі мастацкімі павевамі працы К. А. Каровіна (1861–1939), рамантызавана-прыўзнятыя і вострадэкаратыўныя вобразы П. В. Кузняцова (1878–1968), М. М. Сапунова (1880–1912), яркія, пластычныя матывы майстроў “Бубновага валета” (П. П. Канчалоўскага (1876–1956), І. І. Машкова (1881–1944) з іх культам адзінства колеру і формы.

Асобная зала экспазіцыі прысвечана сімволіцы кветак у беларускім народным мастацтве. У экспануемых прадметах – посцілках, ручніках, кашулях, фартухах – перададзены арнаментаваныя пасланні ад нашых продкаў. У іх сканцэнтраваны надзеі, просьбы, мары і многае іншае. Вытканыя рукамі арнаменты лічыліся цудадзейнымі. Ствараючы іх, нашы продкі хацелі змяніць нешта вакол сябе, у сваім лёсе, у сваім жыцці, спрабавалі паўплываць на прыродныя сілы і на людское асяроддзе.

Кветкі з’яўляюцца не проста героямі і аздабленнем работ мастакоў, але і адкрываюць таемны сэнс, перадаюць пасланне ўважліваму гледачу. Варта толькі прыгледзецца – і мова кветак раскрые загадкі твораў.

На выставе “Невядомае аб вядомым. Пра што кажуць кветкі” прадстаўлены работы з калекцыі Нацыянальнага мастацкага музея Рэспублікі Беларусь і карпаратыўнай калекцыі ААТ “Белгазпрамбанк”.

 

Куратары выставы – Вінічэнка Вікторыя Віктараўна, старшы навуковы супрацоўнік аддзела замежнага мастацтва Нацыянальнага мастацкага музея Рэспублікі Беларусь, Шантар Дзіяна Георгіеўна, загадчык аддзела навукова-асветніцкай работы

Работа выставы працягнецца 
да 13 лістапада  2022 года

 

 

Партнёры праекта: ААТ Белгазпрамбанк і Цэнтральны батанічны сад Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі

іншыя выставы
Лейба Альпяровіч. Да 150-годдзя
Лейба Альпяровіч. Да 150-годдзя

Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь

Выстава "Хронікі Музея беларускага народнага мастацтва. 45 гадоў"
Выстава "Хронікі Музея беларускага народнага мастацтва. 45 гадоў"

Музей беларускага народнага мастацтва

Кудрэвічы. Адданыя мастацтву
Кудрэвічы. Адданыя мастацтву

Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь

Выстава "Імгненні жыцця"
Выстава "Імгненні жыцця"

Музей Дом Ваньковічаў

  • 220030, Мінск
    вул. Леніна, 20

  • панядзелак, аўторак, серада, пятніца - нядзеля

    з 11:00 да 19:00

  • чацвер

    з 13:00 да 21:00

  • Каса і Музейная крама

  • панядзелак, аўторак, серада, пятніца - нядзеля

    з 11:00 да 18:30

  • чацвер

    з 13:00 да 20:30