КАБIНЕТНЫ МАСТАК. ТВОРЧАСЦЬ АЛЯКСАНДРА ДЗЯМАРЫНА

Гэты артыкул быў падрыхтаваны да  каталога юбілейнай выстаўкі Аляксандра Дзямарына, прысвечанай  60-й гадавіне з дня яго нараджэння. На жаль, тады каталог так і не выйшаў. Можна было б пачакаць наступнага юбілею (Аляксандру Дзямарыну споўніцца 70 гадоў у 2008 г.), але, здаецца, Аляксандр Дзямарын варты асаблівай размовы і без гэтай нагоды. Цікавасць да папярэдняга пакалення мастакоў савецкага часу, калі яны не юбіляры ці не “пры ўладзе”, зараз невялікая: тым больш што Дзямарын ужо актыўна не выстаўляецца, яго творы даўно не набываюць музеі. У Нацыянальным мастацкім музеі няшмат работ з творчай спадчыны мастака: усяго сем графічных твораў. Гэта ілюстрацыі да рамана І. Мяло “Раскол” (1974, туш, пяро, 12х10,8; 11,5х10), два аркушы да рамана А. Талстога “Хождение по мукам” (1972, 20х16, 15х12,3; туш, пяро) і графічны аркуш “Стыгальшчыца Валя Кісня.” (1977, папера, аловак, 63х44).

Тым не менш, гэтая невялікая калекцыя добра адлюстроўвае яго дзейнасць як ілюстратара, пік  якой  як раз прыпадае на 1960–1970-я гг., – эпоху гэтак званай “стагнацыі”, якая нейкім дзіўным чынам супадае з росквітам беларускай нацыянальнай школы графікі. Тэматыка творчасці Дзямарына ў сваёй большасці прадыктавана ідэялагізаванай эстэтыкай часу – ленінская і ваенная тэмы, праца савецкага чалавека, ілюстрацыі да беларускай прозы і паэзіі.

Лягчэй за ўсё навесіць на яго ярлык “мастака другога  плана” і “здаць у архіў” да лепшых часоў. Нешта перашкаджае зрабіць так. Гэта пакаленне савецкіх беларускіх мастакоў, ужо амаль выштурхнутае з мастацкага жыцця больш маладзейшым, з яго новым светаадчуваннем і новай эстэтыкай, адпаведнай сучасным часам, якое ўжо само займаецца жорсткім самааналізам, расстаўляючы “кропкі над “і” – з болем, горыччу і расчараваннем. Новае мысленне маладых, якія не ведаюць пра старыя часы, яшчэ не гатова прыняць як данасць іх мастацкую ангажаванасць (натуральную і шчырую для многіх), але і самі яны ўжо не ўключаюць у каталогі творы паводле замоў на “ленінскія” тэмы. Крытэрыі сапраўднага мастацтва – галоўнае і найбольш балючае для іх пытанне, бо гэта звязана з вынікамі і высновамі ўсяго творчага жыцця…

Нягледзячы на адсутнасць вялікага “адыходу”, убачыць іх творчасць можна з іншага боку: “мастак у прапанаваных абставінах” і “мастак эпохі застою ў кантэксце пачатку ХХI ст.”. Чым жывуць гэтыя мастакі сёння? Якія іх мастацкія ідэалы? Творчасць Аляксандра Дзямарына ідэальная па тыповасці для такога аналізу.

Валжанін Аляксандр Дзямарын жыве ў Мінску ўжо 40 гадоў. На Беларусь трапіў выпадкова, як і многія ў тыя гады: пасля няўдалай спробы паступлення ў Акадэмiю мастацтваў у Ленінградзе (“Там мяне пракацілі, хаця прафесару Арэшнікаву мае малюнкі спадабаліся”, – успамінае ён). У 1957 г. паступіў у малады Беларускі тэатральна-мастацкі інстытут, пасля заканчэння – ажаніўся, атрымаў кватэру ў “доме мастакоў на Сурганава” – гэта значыць трывала ўрос у тутэйшую глебу: “Беларусь прыняла мяне і стала другой радзімай”. Хаця з гадамі ён стаў больш адчуваць і падкрэсліваць свае рускія карані.

Творчасць і шлях яго выразна дзеляцца на тры добра акрэсленыя перыяды. Гэта гады станаўлення і першых поспехаў (1966–1979), калі мастак пасля заканчэння БДТМІ восем гадоў выкладаў у alma-mater малюнак, “плотна” супрацоўнічаў з выдавецтвамi і ўдзельнічаў у шматлікіх выстаўках. У тое дзесяцігоддзе з’яўляюцца працоўныя серыі “Камвольшчыцы”, “Нараджэнне тканіны”, зробленыя па замовах для “пафасных” выставак таго часу. Тады ж  ім найбольш цікавіцца і падтрымлівае  беларуская прэса –  добрая магчымасць зрабіць тыповую савецкую мастацкую кар’еру, атрымаць званне і г.д.,  якую ён тым не менш не скарыстаў.

У наступнае дзесяцігоддзе (1980-я гг.) пачаўся  гэтак званы “кабінетны” перыяд, звязаны з актыўнай працай на Мінскім мастацка-вытворчым камбінаце па афармленню кабінетаў літаратуры ў навучальных установах. Дзямарын увёў своеасаблівы феномен “станковай ілюстрацыі”, не звязанай напрамую з кнігай. У другой палове 1980-х гг. графік Дзямарын нечакана для ўсіх удала спрабуе сябе ў жывапісе. У сваёй малой графічнай майстэрні ён піша дзве манументальныя гістарычныя карціны, пабудаваныя на крэпкай логіцы класічнай акадэмічнай кампазіцыі – “Пераправа. Год 1944” (1985, НМГ I КБ) і “1929 год. Палессе” (1987, НМГ I КБ). Сам мастак лічыць гэтыя гады сваім “зорным часам”, гадамі свабоды творчасці і адноснага матэрыяльнага дабрабыту.

Нарэшце, апошняе, ”пустое” дзесяцігоддзе (1990-я гг.), якое ён сам бязлітасна называе “перыядам дэградацыі” – гады, калі мастак жыве на сродкі ад продажу старых твораў і выпадковых замоў у выдавецтвах. “Я аказаўся безабаронным перад рынкам і востра адчуваю зараз сваю непатрэбнасць”, – з болем прызнаецца ён.

З падзеннем савецкага строю аказаліся непатрэбнымі мастакі- выканаўцы дзяржаўных замоў, якія абслугоўвалі шматлікія патрэбы дзяржаўных структур. Стан іх хутка стаў драматычным: сiстэма гарантаванай дзяржаўнай замовы адвучыла іх працаваць у “нікуды” і самастойна шукаць пакупніка.  Гэта выштурхнула з добра наезджанай каляіны не аднаго Дзямарына. Але шок быў настолькі моцным, што ён проста пакінуў працу і задаволіўся статусам “мастацкага пенсіянера”. Такая знешняя канва творчага шляху мастака.

Але Дзямарын, хоць і наракае на “няскладны лёс”, не лічыць сябе няўдачнікам і не ўспрымае сябе аўтсайдзерам: “Да апошніх гадоў я быў запатрабаваны і маю свой почырк у беларускай графіцы”. І гэта сапраўды так.

Дзямарын, якога многiя лічаць “кан’юктуршчыкам”, – выдатны майстар-прафесіянал, моцны рысавальшчык, пранікнёны ілюстратар, які добра адчувае спецыфіку графічнай тэхнікі і складаны “арганізм” кнігі. Яшчэ студэнтам ён праілюстраваў шаснаццаць кніг, а яго дыпломная праца – цыкл ілюстрацый да “Угрюм-реки” В. Шышкова (1966) да гэтага часу ўражвае моцным тэмпераментам і экспрэсіўнасцю выканання.

“Ілюстрацыя была маім галоўным хлебам у 1960 – 1970-я гг. Тады я праілюстраваў амаль пяцьдзесят самых тоўстых беларускіх кніг – амаль усю беларускую класіку – Коласа, Лынькова, Мележа, Шамякіна, Брыля, Быкава… Але ў рэшце-рэшт мне надакучылі выдавецтвы з іх вечнай гонкай, якая не давала творчага задавальнення.” Трэба ведаць іставыя адносіны мастака да працы, каб ацаніць гэтае яго прызнанне: Дзямарын не толькі вывучаў твор, але лічыў неабходным сустрэцца з пісьменнікам, з’ездзіць на месца дзеяння, маляваць з натуры… Толькі тады, лічыў ён, атрымаецца сапраўдны графічны каментарый кнігі.

Каб зрабіць серыю “Камвольшчыцы” да выстаўкi, прысвечанай чалавеку працы (любімая тэма выставак 1970-х гг.), майстар амаль год маляваў з натуры на камвольным камбінаце. Захаваліся стосы гэтых натурных накідаў – віртуозных, дакладных і вельмі прыгожых. “Тады патрабавалі паказваць рабочых гаспадарамі вытворчасці. А якія яны гаспадары? Прыдаткі да машын. Але якая самаахвярнасць у працы, працавітасць, легкасць рухаў. Сапраўдныя майстры ў сваей справе… Можа таму, што я сам узяў шлюб з простай працаўніцай-рабацягай, ведаю, што гэтыя людзі лепшыя і больш чыстыя, чым шматлікія іншыя,” – лічыць Дзямарын.

Кабета і бяздушныя машыны – гэты “остаўскі” тэхнакратычны матыў 1920 – 1930-х гг. у літаграфскім цыкле Дзямарына набывае ўзнёсла-рамантычны характар пры дакладнасці кожнай дэталі і манументалізацыі аркуша. Мастак узносіць сваіх гераінь, зберагае іх жаноцкасць і прыгажосць і ў другой сваёй серыі “Нараджэнне тканіны” (1979), выкананай у тэхніцы афорту. “Я ўвогуле люблю  маляваць жанчын, можа таму і выбраў менавіта камвольны камбінат. Але афорт – не мая тэхніка. Мяне больш прываблівае каварная літаграфія, на якой можна лёгка сарвацца. Можа яна больш адпавядае майму характару – паважнаму, дакладнаму і грунтоўнаму, крыху маруднаму і ўнікліваму. Так, як я,  у  літаграфіі ніхто ўжо не працуе,” – гаворыць мастак, да канца зведаўшы пакуты бясконцых паляпшэнняў і пераробак уласных твораў.

Сапраўды, “дакладны рэалізм” дзямарынскіх  літаграфій уражвае  класічнасцю ХIХ ст. і выглядае нават старамодным у гады перавагі імгненных натхнёных імпрэсій і тэхнічных эксперыментаў на сучасных выстаўках графікі. Кансерватызм і “працаважкасць” яго твораў прабуджае дзіцячы інстынкт разглядвання і суперажывання яго героям. Грунтоўны рэалізм дасюль дастаецца творчым крэда мастака.

Характар не дазваляе Дзямарыну “халтурыць”. Ён з тых, каго замова і жорсткі тэрмін выканання мабілізуе і нават натхняе на працу, хаця камбінацкую замову на партрэты пісьменнікаў для кабінета літаратуры тэхнікума лёгкай прамысловасці (1979), з якой яго калегі расправіліся за два тыднi, ён ператварыў у цікавую творчую працу. Літаграфскія партрэты рускіх пісьменнікаў успрымаюцца амаль эталонна. Па сваёй ініцыятыве ён дадаў да іх ілюстрацыі да найбольш вядомых твораў і атрымалася комплекснае графічнае афармленне кабінету літаратуры, якое адразу атрымала папулярнасць і выклікала шмат замоў. Так нарадзілася серыя ілюстрацый “Сюжэты з рускай класікі” з васьмi аркушаў. Дзямарын доўга і з любоўю працаваў над кожным з іх, даводзячы іх, як ён сам гаворыць, да “адчування моманта цуда”. “Зараз яны вісяць у мяне на сценах кватэры. Які парадокс: я ўпрыгожыў сваю кватэру “камбінатаўскай халтурай!” І зараз яшчэ па інэрцыі ён малюе эскізы афармлення кабінетных сцен – вялікія святочныя іканастасы – цэлыя графічныя гімны, цяпер ужо беларускай класіцы, хаця добра ўсведамляе, што зорны час яго “кабінетаў” ужо прайшоў.

“Дурчына называлі “крапасным” мастаком (з-за серый аб Брэсцкай крэпасці – Н.У.), а мяне – “кабінетным”, – усміхаецца ён. “Але якая яшчэ задача для графіка можа лічыцца больш высакароднай, чым праца для школы, для дзяцей? Я – радавы мастак, ніколі не меў ніякіх званняў, ні перамог у конкурсах. Але я лічу сябе пераможцам неаб’яўленага конкурсу”, – з годнасцю гаворыць мастак.

Пагадзімся з гэтым: тысячы мінскіх школьнікаў прайшлі праз графіку Дзямарына на ўроках літаратуры. Нават не ведаючы яго імя, яны ўспрымаюць літаратуру яго вачыма. Дзямарын сфарміраваў густ і ўвайшоў у падсвядомасць лепей і больш трывала, чым заслужаныя мастакі на персанальных выстаўках у прэстыжных залах, бо яго графіка заўсёды побач. І гэта менавіта перамога – ціхая, безымянная, але сапраўдная, без пафасных фанфар афіцыйнага прызнання.

Ёсць яшчэ адзін лік Дзямарына-графіка – невядомы і непрадказальны, інтымны. Ён хаваецца ў маленькіх графічных дзённіках-альбомах, якія мастак вядзе дзень за днём не адно дзесяцігоддзе. Гэта шчырыя і пранікнёныя назіранні за сабой і Горадам – жанравыя сцэнкі ў крамах, на вуліцах, дома, у шпіталях, зробленыя па-майстэрску, з пачуццём гумару ці лірычна, але заўсёды востра і прыцягальна. Гэтыя нататкі з трапнымі каментарыямі аўтара (якія мастак зусім не цэніць як “творы”) збераглі штодзённы побыт мінчан, іх будзёныя справы. Жыццё і час адбіўся ў гэтых малюнках лепш і выразней, чым у многіх вялікіх карцінах.

Дзямарын, як і кожны творца, аказваецца мастаком не простым, а “з двайным дном”. Ён ведаў, як дзейнічаць у “прапанаваных абставінах”  савецкага ладу – працаваць шчыра і прафесійна, як патрабуе сумленне над шматлікімі замовамі. Што рабіць сёння ва ўмовах канкурэнцыі і жорскасці рынку пры ўсім майстэрстве і прафесіяналізме ён не ведае. Незапатрабаванасць – драма пакалення былых савецкіх 70-гадовых мастакоў, з якіх мала хто здольны на рашучыя крокі мастацкага  менеджмента. Што ж застаецца рабіць такім, як паважаны сціплы Аляксандр Міхайлавіч Дзямарын? Толькі творчая праца – “у нікуды”, “у стол”, для нашчадкаў і … сябе. Хто ведае, можа найлепшы твор яшчэ наперадзе.

Ужо праз некалькі дзесяцігоддзяў цікавасць да гэтага пакалення мастакоў пачне ўзрастаць, і, можа, “кабінетныя” творы Дзямарына, намаляваныя з любоўю да справы, стануць найбольш якасным артэфактам гэтага часу.

Усава Н.М.

друкуецца па матэрыялах “Паведамленні Нацыянальнага мастацкага музея Рэспублікі Беларусь”, выпуск 5, 2004. Мн., “Белпрынт”, 2007, стр. стр. 162-167.

Пры выкарыстоўванні матэрыялаў спасылка на сайт і выданне АБАВЯЗКОВА

Падзеі
“Раство ў Ваньковічаў з майстар-класам па вырабе навагодніх цацак і 3D-паштовак
“Раство ў Ваньковічаў з майстар-класам па вырабе навагодніх цацак і 3D-паштовак

Музей Дом Ваньковічаў

Выбары Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь
Выбары Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь

Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь

Графік працы Мастацкага музея 10 снежня 2024 года
Графік працы Мастацкага музея 10 снежня 2024 года

Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь

Прэзентацыя фільма «Культурны код Марыі Ценішавай»
Прэзентацыя фільма «Культурны код Марыі Ценішавай»

Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь

частыя пытанні

Дзе я магу прыпаркаваць аўтамабіль?

Бліжэйшыя парковачныя месцы знаходзяцца ўздоўж вул. Карла Маркса (паркоўка платная)

Ці можна знаходзіцца ў музеі ў верхнім адзенні?

Правілы наведвання музея не прадугледжваюць наведванне экспазіцыі ў верхнім адзенні. Яго неабходна пакінуць у гардэробе.

З якімі рэчамі знаходзіцца ў музейных залах нельга?

Усе сумкі, заплечнікі і пакеты памерам больш за 30х40х20 см, а таксама, парасоны неабходна здаць у гардэроб ці пакінуць у камеры захоўвання. Бутэлькі з вадой праносіць на экспазіцыю нельга, піць ваду можна ў вестыбюлі ці музейным кафэ на першым паверсе.

Ці можна наведваць экспазіцыю музея з дзіцячай каляскай?

Так, мы рады наведвальнікам узроставай катэгорыі 0+. 

Ці ёсць зніжкі на набыццё ўваходнага білета для пенсіянераў?

Ільготы (зніжка 50% на ўваходныя білеты) для людзей пенсійнага ўзросту ў музеі прадугледжаны ў першы панядзелак кожнага месяца.

Якія ўмовы створаны для наведвання людзей з абмежаванымі магчымасцямі?

Для бесперашкоднага вывучэння экспазіцыі на верхніх паверхах у музеі ёсць спецыяльны пад’ёмнік. Калі ён неабходны для Вашага візіту ў музей, калі ласка, патэлефануйце адміністратару экскурсійнага бюро: +375 17 397 01 63,  +375 25 667 78 19.

У экспазіцыі новага корпуса знаходзяцца спецыяльныя карціны і скульптуры для тактыльнага вывучэння, абсталяваныя гукавым запісам з падрабязным апісаннем твораў.

Ці існуе ў музеі дзень бясплатнага наведвання?

Першы панядзелак месяца – дзень ільготнага наведвання (зніжка 50% на ўваходныя білеты).

Ці ёсць у музеі аўдыягід?

Паслуга аўдыягіда аплачваецца пры наведванні ў сувенірным кіёску музея. Аўдыягіды па пастаяннай экспазіцыі музея даступныя на беларускай, рускай, англійскай і кітайскай мовах.

Як мне трапіць на экскурсію?

У экскурсійным бюро адбываецца запіс арганізаваных груп ад пяці чалавек і індывідуальных экскурсій (груп да пяці чалавек).

Запісвацца неабходна як мінімум за тыдзень да меркаванага візіту па  тэлефонах: +375 17 397 01 63,  +375 25 667 78 19

У рамках акцый і спецыяльных мерапрыемстваў музей нярэдка наладжвае зборныя экскурсіі па ўваходным білеце ў музей.

  • 220030, Мінск
    вул. Леніна, 20

  • панядзелак, аўторак, серада, пятніца - нядзеля

    з 11:00 да 19:00

  • чацвер

    з 13:00 да 21:00

  • Каса і Музейная крама

  • панядзелак, аўторак, серада, пятніца - нядзеля

    з 11:00 да 18:30

  • чацвер

    з 13:00 да 20:30

  • 223054, Мінская вобласць, Мінскі раён, Астрашыцка-Гарадоцкі в/с, в. Аколіца
    вул. Іванаўская, 17Б

  • серада - нядзеля

    з 10:00 да 17:00

  • Каса

    з 10:00 да 16:30

  • панядзелак - аўторак

    выходныя дні